5 excuses van marketeers om ROI te negeren

9733278939_43e2ed5579_oManagement teams en marketeers weten maar al te goed dat je tegenwoordig over social media moet beschikken voor marketingactiviteiten. Ze kunnen alleen niet goed verklaren waarom deze kanalen dan zo succesvol zijn. Op Socialmediaexplorer.com lezen we dat een resultatenoverzicht van social media-activiteiten, ofwel een Return On Investment (ROI), antwoorden geeft. Marketeers maken echter veel excuses om niet met een ROI te komen. De oorzaken: ze weten niet hoe, en bovendien roepen zogenaamde experts continu dat de social ROI niet te meten valt.

Socialmediaexplorer.com zet de excuses die zijn gemaakt om social media ROI niet te meten op een rij, en weerlegt ze.

Excuus #1: Social media missen een standaard framework om te kunnen meten
Bedrijven hebben voor hun marketingkanalen een standaard framework om zakelijke successen te registreren. Social media zijn volgens marketeers anders dan elk ander marketingkanaal en daarom moet het verschillend gemeten worden. Marketeers missen daarom een standaard social media ROI meetinstrument.

Een nieuw framework is niet nodig om social media te meten. Dat is er namelijk al. Bedrijven meten nu al hun succes (ook alle marketing inspanningen) af aan drie componenten: sales, omzet en kosten. Zoals alle inspanningen daaraan gerelateerd worden, moet nu ook social daaraan gerelateerd worden.

Excuus #2: We meten ook niet de ROI van…..
Het meten van social media ROI zou hypocriet zijn omdat de impact van andere inspanningen zoals e-mails, telefoontjes, bill boards etc. ook niet geregistreerd worden. Maar organisaties meten wel degelijk de ROI van traditionele marketingkanalen zoals tv/radio advertenties, PR, online advertenties en search engine optimization (SEO). Waarom dan niet soortgelijke berekeningen gebruiken om de ROI van social media te bepalen? Het gaat er simpelweg om de juiste metrics en KPI’s met elkaar te koppelen.

Excuus #3: We moeten de term ROI herdefiniëren voor social media
Er zijn blogs geschreven over het creëren van nieuwe meetmethodes die preciezer aantonen waar social media het goed doen. Zoals Return on Influence en Return on Engagement. Het nadeel van een ‘nieuwe’ meetmethode is dat er veel tijd in zit om de werking ervan aan management teams en marketeers uit te leggen. Daarom kun je beter focussen op gebruikelijke meetwijzen van een bedrijf.

Marketeers moeten praten over hoe resultaten van social media aan groei bijdragen. Of over hoe social media invloed heeft op de uiteindelijke business doelstellingen van het bedrijf.

Excuus #4: Er bestaan geen tools om social media ROI te meten
In plaats van te zoeken naar het antwoord in een social media tool, zou men moeten kijken naar de tools die een bedrijf al heeft. Vier delen moeten met elkaar verbonden worden om de volle impact van social media te bepalen: het social mediakanaal, de bedrijfswebsite, het e-mail platform en het customer relationship management (CRM) systeem. Wat gebruikt het bedrijf om web analytics, online advertentiecampagnes, e-mailcampagnes en opbrengsten te berekenen? Hoe kun je social media betrekken in de data die deze tools verschaffen?

Excuus #5: ROI demonstreert niet de werkelijke waarde van social media
Er is een verschil tussen de mogelijkheid om social media ROI te meten en beslissen of het wel of niet de waarde van social media demonstreert. Hou in gedachten dat social media ROI niet gemeten kunnen worden, tenzij de impact uitgedrukt kan worden in opbrengsten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *