De 5 soorten Facebook fans

Facebook_logo_(square)Hoewel fans stuk voor stuk uniek zijn, kunnen ze, op basis van hun achtergrond worden ingedeeld in typen. Het type fan bepaalt natuurlijk met welke content je hem of haar moet bedienen, om te behouden… Dit handige overzicht kwamen we tegen op Social Media Today.

1. De potentiële klant / opdrachtgever
De potentiële klant of opdrachtgever is een fan die via mond-tot-mondreclame of een reclamecampagne met jouw bedrijf in aanraking is gekomen en geïnteresseerd is in wat je allemaal te bieden hebt. Hoe relevanter en persoonlijker de content op je Facebook-pagina, hoe groter de kans dat deze fan de pagina blijft volgen en zelfs een aankoop doet of in het geval van B2B contact met je opneemt.

Hoe behoud je deze fan?
Zoek naar een gezonde balans tussen content dat in de behoeften van deze fans voorziet en content dat de persoonlijkheid van je bedrijf laat zien. Bedrijven die zich richten op potentiële opdrachtgevers kunnen bijvoorbeeld laten zien over welk talent ze beschikken en een kijkje achter de schermen op de werkvloer geven.

2. De vriend / werknemer
De vriend of werknemer is een fan die bij je in dienst is of graag betrokken wil zijn bij jouw bedrijf als opdrachtgever, dienstverlener of werknemer. Deze fans doen het totaal aantal fans van je Facebook-pagina stijgen, maar zorgen wel voor een lagere engagementscore. Ze hebben over het algemeen namelijk weinig interesse voor de inhoud van het bedrijf en zullen naast het geven van een ‘like’ voor weinig interactie zorgen.

Hoe behoud je deze fan?
Het behouden van dit type fan is niet moeilijk; zo lang als hij/zij bij je werkt of bij jouw bedrijf betrokken wil zijn als opdrachtgever, dienstverlener of werknemer, zal hij/zij fan blijven. De uitdaging is om deze fan bij de content van je Facebook-pagina te betrekken. Zo kun je werknemers individueel benoemen en belonen voor hun goede werk. Ook andere fans zullen het leuk vinden om kennis te maken met de mensen achter het bedrijf.

3. Deelnemers van prijswedstrijden
Heb je je Facebook-pagina onlangs voorzien van een exclusieve prijswedstrijd? Dan is de kans groot dat dit fans heeft aangetrokken die alleen op de prijs uit zijn en de pagina na afloop van de prijsvraag direct ‘unliken’. Wanneer ze dit echter vergeten, zal jouw content in hun nieuwsoverzicht blijven verschijnen.

Hoe behoud je deze fan?
Je vraagt je misschien af waarom je deze fans wil behouden… Dit type fans zijn zeer gevoelig voor prijswedstrijden en in hun enthousiasme delen ze dit vaker dan andere fans met bekenden. Gratis promotie voor je pagina dus! Maar deze fans behoud je niet door alleen één prijswedstrijd uit te zetten. Je moet deze ondersteunen met andere relevante content waar ze mogelijk ook in geïnteresseerd zijn. En als de ene prijswedstrijd bijna afloopt, kondig dan alvast de volgende aan of wijs deze fans op exclusieve aanbiedingen en acties die niet via Facebook lopen.

4. De grote fan
De grote fan is de meest dankbare van alle vijf. Ze zorgen voor veel interactie op je Facebook-pagina; ze reageren vaak op posts, maar plaatsen ook regelmatig zelf content. Dit type fan heeft een positief gevoel bij jouw merk en dat is vaak gebaseerd op een grote aankoop, een geweldige ervaring of een mooie herinnering uit hun kindertijd. Het merk maakt deel uit van het leven van deze fans en dat delen ze graag met jou als bedrijf en met andere fans.

Hoe behoud je deze fan?
Geef ze aandacht! Bedank ze voor hun positieve verhaal, vraag ze om hun mening en reageer wanneer ze zelf het initiatief hebben genomen om iets te posten. En plaats zelf content waar de grote fan graag op wil reageren of waarbij hij/zij een voorproefje krijgt van nieuwe producten en acties. En als iemand hele unieke content plaatst, vraag dan of je dit als bedrijf mag gebruiken; mensen houden ervan om te worden erkend.

5. De klant
De klant is iemand die wel geïnteresseerd is in jouw merk, diensten of producten, maar dit niet van de daken schreeuwt. Meestal zijn ze fan geworden om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws of om het merk niet te vergeten wanneer ze op een later tijdstip op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. In tegenstelling tot de grote fan en de potentiële klant / opdrachtgever, zal deze fan eerder negatieve gevoelens uiten wanneer een dienst of product niet naar wens is.

Hoe behoud je deze fan?
Als deze fan zijn ongenoegen uit op jouw Facebook-pagina, geef hem/haar dan direct een persoonlijk antwoord. Wees daarbij transparant en begripvol. Toon verder de waarde van je diensten of producten en plaats relevante content.

Een Facebook-pagina die een opwaartse trend van groei en betrokkenheid doormaakt, combineert al deze tips in een overkoepelende strategie. Maar tenzij je precies weet aan wie je je content moet richten, zul je in de eerste instantie niet goed weten waar je moet beginnen. Gebruik deze profielen om een goede start te maken en duik dan beetje bij beetje in de analyses om zo meer over je bezoekers te leren. Want pas als je je community helemaal begrijpt, kun je je social media doelstellingen bereiken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *