5 redenen waarom Facebook online aankopen beïnvloedt

Botón_Me_gusta.svgDe impact van Facebook lijkt online aankoopbeslissingen van consumenten te beïnvloeden. Gebruikers lezen reacties over producten van vrienden en worden hierdoor getriggerd om tot aankoop over te gaan. Volgens Jeffbullas neemt dit mechanisme alleen maar toe. Eén van de krachten van Facebook op het gebied van online shoppen is de mogelijkheid om producten die iemand leuk vindt onder de aandacht te kunnen brengen bij zijn of haar vrienden.

Waarom zou je Facebook gebruiken om je te registreren bij een online winkel?
Veel online shoppers geven de voorkeur om zichzelf te registreren bij een online winkel via de login van Facebook. Marketingbureau Monetate geeft aan dat deze voorkeur is ontstaan doordat 75% van alle online transacties niet worden afgerond. De transacties mislukken omdat gebruikers weigeren om hun betaalkaarten te gebruiken. Via Facebook zijn je gegevens al bekend en hoef je geen creditcard data meer door te geven aan een online winkel.

Een ander voordeel van het registreren via Facebook is dat de online winkelier hierdoor een verzameling van aanvullende informatie heeft, zoals:

verjaardagen
geslacht
interesses

Deze informatie gebruikt de online ondernemer om de website op de doelgroep af te stemmen.

Hoe social sharing consumentengedrag beïnvloedt
Uit een recent onderzoek van Sociable Labs onder 1088 online shoppers, kwam naar voren dat social sharing net zo behulpzaam is als Google search.

De hoofdpunten uit het onderzoek zijn:

1. Social sharing is een onmisbare activiteit om te ontdekken wat men wil kopen
62% van de online shoppers heeft productgerelateerde reacties van hun vrienden op Facebook gelezen.

2. Social sharing zet klanten aan tot actie

75% van de online shoppers die reacties van social sharings hebben gelezen, hebben op een link van een product geklikt in een bericht van hun vrienden. Vervolgens zijn ze naar de website van het product doorgestuurd.

53% van de online shoppers die door hebben geklikt naar de website van de detailhandel hebben een aankoop gedaan.

3. Positieve social sharing creëert een virtuoze cirkel van delen en aankopen
81% van de klanten die producten heeft gekocht door social sharing, zijn zelf waardevolle social sharers. Ze zijn onderdeel van de cirkel van delen en kopen.

4. ‘Sociaal bewijs’ – geeft vertrouwen in het aankopen
Sociaal bewijs is het tonen van activiteiten op een website aan vrienden. Dit bewijs is een krachtige motivatie voor anderen om te gaan kopen.

Het onderzoek toont aan dat 32% van de bezoekers op websites blijven hangen doordat ze de activiteiten van andere kopers zien. Zelfs wanneer deze shoppers geen vrienden zijn.
Wanneer de gedeelde activiteiten wél het shopgedrag van vrienden tonen, wordt het ‘blijven hangen’ zelfs verdubbeld tot 62%.
57% van de klanten die tot aankoop over zijn gegaan, lijken de aankoop te hebben gedaan door het zien dat vrienden daar al iets hebben gekocht.

5. Match de motivaties van social sharers met de motivaties van shoppers
Het is de truc om social sharers te motiveren hun redenen van aankoop toe te voegen aan het gekochte product. Dit is een goede motivatie voor andere shoppers om te gaan kopen.

Bekijk ook eens de volgende infographic over de sociale impact van Facebook op klanten:

Conclusies

Het onderzoek dat door Sociable Labs is uitgevoerd over sociale impact, bevestigt dat klanten in online shoppen sterk beïnvloed worden door hun vrienden.

Het gemakkelijk delen van producten, ervaringen of activiteiten is de grootste bron om producten te ontdekken voor een belangrijke percentage van online shoppers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *