Home » Alles wat je altijd al wilde weten over Pinterest (maar nooit durfde te vragen)

Alles wat je altijd al wilde weten over Pinterest (maar nooit durfde te vragen)

2000px-Pinterest_Shiny_Icon.svgIedereen die enigszins geïnteresseerd is in social media moet inmindels wel bekend zijn met Pinterest. Ook op Let’s Go Social hebben we verschillende keren over dit digitale prikbord geschreven. Desondanks vragen nog veel mensen zich af wat er nou zo leuk aan is. Waarom is Pinterest zo populair? Op Dreamgrow.com kwamen we de vijf meest gestelde vragen met antwoord tegen.

Waarom is Pinterest zo populair?

Om te begrijpen waarom Pinterest zo populair is, moeten we eerst begrijpen wat het precies is. Simpel gezegd is Pinterest een sociaal netwerk van visualisaties. In dit artikel gaan we dieper in op wat Pinterest precies is.

Verschillende aspecten dragen bij aan de populariteit van Pinterest:

– Simpel
Het Pinterest design ziet er rustig en overzichtelijk uit. Je maakt een (prik)bord aan, voegt de ‘pin’-button toe aan je browser en je bent klaar om te gaan pinnen. Ook de dagelijkse interactie is simpel: pin, like, geef commentaar of repin.

– Visueel georiënteerd
We zien dagelijks glossy magazines en dure reclames op tv; we houden ervan om naar mooie dingen te kijken. Pinterest ziet er goed uit, een van haar grootste pluspunten.

– Focust op content, niet op gebruiker
Pinterest differentieert zich van andere sociale netwerken door zich niet te focussen op de gebruiker, maar op de content. Je zou ook kunnen zeggen: de gebruiker hoeft zelf geen shareable content te maken, hij gebruikte bestaande content die de moeite van het delen al is. Waar andere netwerken roepen ‘kijk naar mij’, zegt Pinterest ‘kijk naar dit’. Dit model is meer ‘sharable’ voor de gebruiker, wat een viraal effect heeft.

– Utopisch
Gebruikers kunnen gemakkelijk de vier muren van het kantoor om zich heen vergeten en zich storten in hun eigen gecureerde wereld van mooie plekken en plaatjes online.

– Verzamelpunt
Pinterest biedt een manier om gemakkelijk je inspiraties te organiseren. Of dit nou recepten zijn of je perfecte bruiloft, alles wat je bij wilt houden blijft bewaard op een plek.

Wie zijn al die mensen op Pinterest? Zijn het alleen vrouwen?

Volgens recente onderzoeken heeft Pinterest momenteel 11.7 miljoen unieke bezoekers in de Verenigde Staten. Marketingfacts berichtte dat maandelijks 200.000 Nederlandse bezoekers de site bezochten. Het merendeel van deze pinners is vrouw, maar de doelgroep is constant aan het verbreden.

In de Verenigde Staten wordt Pinterest steeds vaker gebruikt door merken, maar ook in Nederland begint het commercieel gebruik van de grond te komen. Zo post de Nederlandse receptensite Culy.nl ook haar lekkernijen op Pinterest en ook VT wonen pinned erop los.

Hoe kan mijn merk profiteren van Pinterest?

Er zijn steeds meer bedrijven die zich op Pinterest profileren en de potentie van het netwerk zien. Voor merken in de lifestyle hoek is Pinterest een zeer geschikt medium. Denk je erover een Pinterest aan te maken voor je merk? Hieronder een aantal redenen:

– Meer naamsbekendheid
Het is de basis regel van sociale netwerken en het delen van informatie: wanneer gebruikers jouw content delen met hun vrienden, en die weer met hun vrienden, verbreedt dat het bereik van jouw product. Wanneer mensen jouw producten pinnen, worden er steeds meer mensen blootgesteld aan je merk.

– Nieuwe bezoekers
Meer bekendheid betekent bijna altijd meer verkeer naar je website. Wanneer gebruikers van jouw site pinnen en delen met hun vrienden, sturen ze deze mensen naar jouw website.

– Meer zichtbaarheid
Net als andere sociale netwerken is Pinterest een manier om je merk online te profileren, samen met Facebook, Twitter en andere sites. Wanneer mensen het merk vaker en vaker tegenkomen online krijgen ze een goede indruk van datgene wat je te bieden hebt.

Wat moet ik weten over Pinterest als ik een profiel heb?

Wanneer je een profiel hebt aangemaakt is het verstandig niet meteen in het wilde weg te gaan pinnen. Idealiter worden jouw pins door duizenden gebruikers gepinned en gerepinned om zo vervolgens viraal te gaan. Helaas is dit niet altijd de realiteit, daarom is het handig eerst even de volgende tips door te lezen.

– Pin interessante dingen
Wanneer je een Pinterest account hebt aangemaakt met een naam en relevante omschrijving over wat je doet, probeer dan niet direct allemaal eigen producten te pinnen. Het is belangrijk om de balans te vinden tussen zelfpromotie en interessante content. Pin wat je leuk en interessant vindt en wat je volgers graag willen zien. Precies wat ook voor andere social media geldt.

– Pin vanaf de originele bron
Let er op wanneer je een foto of beeld pinned, je dit doet vanaf de originele bron. Je toont niet alleen je respect naar degene wiens content je aan het pinnen bent, maar het maakt je ook geloofwaardiger.

– Wees visueel aantrekkelijk
In de Pinterest cultuur is het belangrijk hoe beeld eruitziet. Zorg ervoor dat je site beelden heeft die visueel aantrekkelijk zijn zodat ze uitnodigend zijn voor gebruikers om te pinnen.

– Wees interactief
Net als bij andere sociale media is het belangrijk om interactief te zijn met je volgens op Pinterest. Bouw een band met je achterban op door middel van creatieve prikborden, regelmatig contact en reageer op je eigen en andermans pins.

– Onderzoek jouw pins
Het is goed om te onderzoeken of jouw producten al gepinned worden door gebruikers. Hier kan je op de volgende manier achter komen: Type in je adresbalk de volgende link: http://pinterest.com/source/xxx. Op de plek van de xxx vul je jouw website in, zonder de http://www. Je krijg nu te zien welke afbeeldingen zijn gepinned met jouw website als bron. Zo zie je direct welke afbeeldingen het goed doen en wat de doelgroep is die daarin geïnteresseerd is.

In een eerder gepubliceerd artikel kun je meer tips vinden over het gebruik van Pinterest.

Schendt Pinterest copyright?

De laatste tijd is er enige ophef geweest over Pinterest en copyright. Wanneer je een profiel aanmaakt op Pinterest, geef je aan akkoord te zijn met de ‘terms of use’. Hierin staat dat het OK is om content te pinnen zonder akkoord van de gebruiker. In andere woorden, het is OK om andermans werk te ‘stelen’. Een artikel hierover is geschreven door fotograaf en advocaat Kirsten Kowalski.

Op het moment zegt Pinterest hierover dat de meeste mensen positief reageren als hun werk wordt gepinned. Dit brengt meer bezoekers naar hun sites en vergoot de bekendheid. Desalniettemin biedt Pinterest nu ook een een ‘nopin’ code aan die je aan je site kan toevoegen zodat je werk niet gepinned kan worden. Dit is in samenwerking met het fotoplatform Flickr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *