Wat is Social TV?

Door de inzet van social media willen programmamakers het kijkplezier van het publiek meer en meer verhogen. Wereldwijd gaan televisie en social media regelmatig hand in hand en schieten ondersteunende apps, als paddenstoelen uit de grond. De voorlopers van deze trend vinden we vooral Amerika, maar ook in Nederland kunnen we er wat van. In deze blogpost meer over de achtergrond van Social TV, verandering van televisie consumptie en opvallende (inter)nationale praktijkvoorbeelden.

Social TV is een brede term die verwijst naar diverse technologieën die sociale interacties ondersteunen in het kader van televisie kijken of het consumeren van TV-gerelateerde inhoud. De relatief nieuwe manier van TV consumptie is bedoeld om kijkers te verbinden met hun vrienden en familie (ook wanneer ze niet kijken naar hetzelfde scherm). De term houdt dus verband met sociaal gedrag, (mobiele) apparaten en sociale netwerken. Hieronder ga ik verder in op deze drie factoren.

Sociaal gedrag

In het meest recente onderzoek (TV & Video Consumer Trend Report 2011) van Ericsson wordt duidelijk dat de manier waarop we TV kijken beïnvloed wordt door het gebruik van social media. Zo geeft meer dan 40% van de respondenten aan gebruik te maken van social media op verschillende apparaten als smartphones en tablets terwijl men televisie kijkt. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat iets minder mensen naar geprogrammeerde uitzendingen zijn gaan kijken.

Anders Erlandsson (Senior Advisor at Ericsson ConsumerLab) vat het onderzoek krachtig samen:

“Today the general trend is that people want freedom of choice, and media-consumption habits are no exception. On-demand TV fits well into people’s lives; TV should adapt to us and our lifestyles, not the other way around. As one respondent put it, ‘I would rather have five shows of my choice than a million channels.’”

De manier waarop we TV kijken wordt met name interactiever doordat we via social media of apps, real-time mee kunnen praten over programma’s en uitzendingen (veelal vanaf de smartphone of tablet). Dit fenomeen wordt ook wel ‘chatterboxing’ genoemd. Wanneer er een sociale dimensie ontstaat rondom een televisieprogramma wordt er waarde toegevoegd aan het specifieke item en kan de totale beleving rondom het programma verbeteren.

Recent onderzoek van TV Licensing uit Engeland suggereert dat chatterboxing in Engeland vooral voorkomt in de leeftijdscategorieën 18-24 en 25-34 jaar. Volgens het onderzoek komt chatterboxing het meest voor bij programma’s waarover je een sterke persoonlijke mening kunt vormen.

Apparaten (hard- en software) en sociale netwerken

Zowel aan de hard- als software kant wordt duidelijk dat de manier waarop we TV kijken aan verandering onderhevig is. Met streaming boxen als Apple TV en Roku stream je HD bestanden van web naar televisie en bepaal je zelf wat en wanneer je kijkt. Aan de software kant winnen diensten als GetGlue (inchecken op o.a. films, series en boeken) en Yidio (online TV en films kijken) aan populariteit.

Ook in de wereld van apps zien we steeds vaker connecties met televisie. Denk bijvoorbeeld eens aan de mobiele app van The voice of Holland waarbij je ThuisCoach kan worden of aan de App van het populaire programma So you think You Can Dance.

Opvallende praktijkvoorbeelden

Hieronder volgen drie voorbeelden die illustreren hoe de beleving van TV consumptie aan het veranderen is.

Zoenende stelletjes bij De Wereld Draait Door

Tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door op woensdagavond 4 april bepaalden zoenende stelletjes de trending topics op Twitter. Tijdens de uitzending werd duidelijk dat de stunt geïnitieerd was door Axe. Ook eindredactrice Dieuwke Wynia gaf haar mening op Twitter:

Heineken Star Player

Alweer een jaar geleden bracht Heineken de applicatie Star Player uit. Met de (nog steeds zeer populaire) App is het mogelijk om real-time voorspellingen te doen over de Champions League wedstrijd die op dat moment gespeeld wordt. De App synct automatisch met de wedstrijdklok en daagt je tijdens de wedstrijd uit om relevante vragen te beantwoorden. De meest opvallende functionaliteit is die van een button die je indrukt op het moment waarvan jij denkt dat er gescoord wordt. Wanneer er binnen 30 seconde ook daadwerkelijk wordt gescoord ontvang je als gebruiker extra punten.

Wie is de Mol

Het bekende amusementsprogramma Wie is de Mol heeft in het afgelopen seizoen haar eerste stappen gezet richting dual-screening. De uitzendingen waren live te bekijken op tablet en smartphone. Naast de uitzending werd je als gebruiker voorzien van extra informatie over de deelnemers en opdrachten. Via de website was het mogelijk om aan te geven wie volgens jou de Mol was en werd inzichtelijk gemaakt hoe de rest van Nederland daar over dacht. Ook op Facebook en Twitter werd veel gesproken over het programma. Inmiddels betrekken de programmamakers haar kijkers actief op Facebook om de beleving rondom het programma nog beter te maken.

Wat zijn jouw ervaringen met Social TV?

Ook ik gebruik regelmatig mijn iPhone tijdens het kijken van een televisieprogramma. Zo werd mijn vooroordeel over een zeer timide publiek bij de 3fm Awards (tijdens de uitzending) door veel Twitteraars bevestigd. Benieuwd naar jouw ervaring(en) met Social TV en dual-screening. Laat  eens horen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *